• Vondellaan 46, 3521 GH Utrecht
  • info@asksem.nl
  • 030-3690779
90e23e_d01c1266bf90460db7710da9e914426e_mv2

Recruitment KPi’s

Wat zijn Recruitment KPI's? Er is niet direct een definitie van Recruitment KPI’s. Iedereen kan zelf invulling geven aan de definitie van zijn of haar KPI’s.
Interessant artikel? Deel dit artikel via

Er zijn internationale definities bekend maar iedereen hanteert eigenlijk zijn eigen definities. AskSem adviseert eigen definities te hanteren mits ze helder en duidelijk geformuleerd zijn en over een langere periode gebruikt worden.

Veel gebruikt Recruitment KPi’s in de Benelux:

• Cost per Hire: directe en indirecte kosten per ingevulde vacature

• Time to fill: aantal dagen tussen ontstaan vacature en dag dat aangenomen persoon begint

• Time to hire: aantal dagen tussen ontstaan vacature en dag dat contract wordt getekend met aangenomen kandidaat

• Fulfillmentratio: percentage van de openstaande vacatures in een jaar dat is ingevuld

• Aantal vacatures in portefeuille: gemiddeld aantal enkel- of meervoudige vacatures dat 1 FTE recruiter moet invullen

Marketing Channels

Door gebruik te maken van allerlei Marketing kanalen zoals Linkedin, Google en de overige bekende social media platformen wordt er enorm veel data gerealiseerd. Probeer daar maar eens een vinger achter te krijgen: welk kanaal voor welke vacature het beste resultaat levert. AskSem KPI’s geeft jou inzicht en antwoord op die vraag en tegelijkertijd bespaar je op kosten door slimmere inzet van je BI- en marketing tools.

Google Analytics voor recruiters

Als je al jouw Recruitment KPI beter wilt leren begrijpen en leren om een goede analyse van die data te kunnen maken, is bijvoorbeeld Google Analytics hét instrument voor jou. Je krijgt daarmee antwoord op onder meer de volgende vragen:

• Welke (social media) kanalen gebruiken mijn bezoekers?

• Welk kanaal presteert het beste of is het juist een combinatie van kanalen?

• Welke doelgroep komt er op mijn (recruitment)website?

• Hoe verloopt de candidate journey op mijn website?

• Waar stappen bezoekers in en waar stappen ze uit?

Zo zijn er uiteraard nog veel meer vragen te bedenken waar je met behulp van Google Analytics het antwoord kunt vinden. AskSem kan je daarbij helpen om allereerst te zorgen dat je Google Analytics goed instelt: wat wil je allemaal weten? Maak dat duidelijk door verschillende meetbare doelen te beschrijven, zoals de gewenste mate van conversie van je ‘Solliciteer nu’ button.

Recruitment Data en ATS

Het goed analyseren van jouw data geeft je waardevolle inzichten en daarmee maak je het verschil. Maak je gebruik van een ATS oplossing? Dan is AskSem de partij om antwoord te krijgen op vragen als:

• Via welke vacaturesites plaatsen wij de meeste kandidaten?

• Via welke social media kanalen krijgen wij de beste kandidaten?

• Welke Recruitment Marketing activiteiten levert de meeste omzet op?

• Wat zijn de marketing kosten voor deze vacature?

Met een helder beeld waar jouw kansen liggen, stel je een gericht recruitment marketingplan op. Daarmee maak je veel meer impact dan zonder een goed onderbouwd plan.

Hoe leer ik zelf data lezen voor recruitment marketing?

Met de juiste inzet data kun je je onderscheiden van jouw concurrentie. AskSem leert je om jouw data zelf te lezen en te begrijpen. Ook geeft AskSem advies hoe je Google Analytics zelf slim inricht, analyseert en inzet voor jouw recruitment campagnes en recruitment website.

 

Meest recente artikelen

Recruitment Automation: 5 bruikbare tips die jou vandaag nog tijd besparen!

Als recruiter ben jíj de expert in het bereiken van mensen, het enthousiasmeren van opdrachtgevers en kandidaten en zie jij de match tussen kandidaat en werkgever. Maar waarschijnlijk zijn administratieve handelingen niet echt jouw ding. Misschien vergeet je wel eens wat te noteren of heb je een hekel aan ‘dubbel’ werk?

Met recruitment automation kun je een hoop tijd besparen bijvoorbeeld door systemen met elkaar te koppelen zoals een ATS met een boekhoud programma. En dat bespaart behoorlijk wat tijd, geld en ergernissen!

Lees verder »

Eerste Hulp bij … Marketing Automation

De eerste marketing automation tools verschenen 15 jaar geleden al op de markt. Toen al waren er oplossing om taken effectiever en efficiënter uit te voeren. Toch zijn nog maar weinig mensen op de hoogte van de mogelijkheden.

Lees verder »

Het ei van Columbus

Volgens Wikipedia is ‘het ei van Columbus” een uitdrukking voor het hebben van een simpele oplossing voor een moeilijke opgave.

Lees verder »

Categorieën

Chat openen
Heb je een vraag?
Hi! Heb je een vraag? Chat met ons via WhatsApp.