• Vondellaan 46, 3521 GH Utrecht
  • info@asksem.nl
  • 030-3690779
typorama (2)

Het ei van Columbus

Volgens Wikipedia is 'het ei van Columbus" een uitdrukking voor het hebben van een simpele oplossing voor een moeilijke opgave.
Interessant artikel? Deel dit artikel via

Geldt dat ook voor jou bij het aantrekken van kandidaten en sollicitanten? Sta jij nu voor een onmogelijke taak om de juiste kandidaat te werven maar niets lijkt meer te helpen? Wij helpen je graag een nieuwe wereld te ontdekken!
Om met de deur in huis te vallen, het “ei van Columbus” voor het aantrekken van meer en goede kandidaten is er helaas niet…

Maar er zijn wel een paar eenvoudige stappen te nemen om structureel meer en beter te werven. En in veel gevallen werkt dit ook nog eens kostenbesparend!

Stap 1: Formuleer een duidelijk doel

Ok, leg eerst je huidige Facebook en Insta campagnes maar even aan de kant. Wij zien vaak dat recruiters eerst in middelen denken en daarna in resultaten. “We gaan Facebook gebruiken, want dat werkte de vorige keer ook zo goed”. Ons advies is om te beginnen met een strategie die kan bestaan uit verschillende doelstellingen.

Hierin besluit je wat je wil bereiken over een maand, kwartaal en jaar. Denk hier goed over na. Wil je meer of juist betere kandidaten voor een vacature? Of überhaupt 1 sollicitant in 90 dagen? Of wil je de marketingkosten per hire reduceren? Stel jezelf deze vragen voordat je begint met de inzet van recruitment marketing.

Stap 2: Bepaal de doelgroep kwalificatie

Het duidelijk in kaart brengen van de doelgroep is essentieel voor een goede recruitment marketingcampagne. Wie is jouw ideale kandidaat eigenlijk? Heeft hij of zij bepaalde doelen, behoeftes, frustraties, angsten en dromen? 

Een duidelijk profiel met behulp van persona’s maakt jouw recruitment marketing extra effectief. Zo kan je alle visuele en tekstuele content optimaal afstemmen op jouw doelgroep. Wij zullen in een volgende blog dieper ingaan op het maken van een dergelijke kandidaat profielen

Stap 3: Maak een concurrentieanalyse

Als een kandidaat niet op jouw vacature reageert, komen ze vaak terecht bij de concurrent. Probeer erachter te komen wat een eventuele concurrent aantrekkelijk maakt. Vaak kan je hier een hoop van leren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (secundaire) arbeidsvoorwaarden, de bedrijfscultuur en mogelijkheden tot doorgroeien.

Stap 4: Candidate Journey

Waar begint en eindigt (!) de reis van jouw kandidaat? Via welke bron komt jouw kandidaat voor het eerst met jouw bedrijf of vacature in aanraking? En wat inspireert hem of haar om te reageren op de Ad? En als men besluit op jouw Facebook Ad of Instagram Ad te klikken hoe ziet de landingspagina eruit? Kortom, elk touchpoint in de kandidaat reis moet kloppen en houdt wat ons betreft niet op bij de hire. Hoe verloopt het onboarding en hoe verloopt het eerste jaar? Het in kaart brengen van de kandidaat reis geeft zowel recruitment marketeers als de recruiter zelf zeer bruikbare informatie tijdens de procedure.

Stap 5: Creëer een recruitment funnel

Een essentieel onderdeel van een succesvolle recruitment marketing campagnes is de recruiter! Zonder recruiter geen succesvolle campagne, durven wij te zeggen. Een goede recruiter ziet (veel meer) kansen en overeenkomsten dan de kandidaat en de werkgever in eerste instantie. Daarom is de recruitment funnel een essentieel onderdeel van het succes. Want hoeveel sollicitanten heb jij als recruiter nodig voor 1 hire? Na de sollicitatie is de klantreis natuurlijk nog niet voorbij. Je geeft kandidaten de tijd om aan jou te wennen en besluit vervolgens samen of de samenwerking een succes wordt. Dit proces, dat we ook wel de recruitment funnel noemen, loopt verschillende fasen door. 

Stap 6: Maak een tactisch recruitment marketing plan

Dit is misschien wel de leukste stap: het creëren van een plan dat jouw recruitment marketing naar een hoger niveau brengt. Nadat je stap één tot en met vijf succesvol doorloopt, maak je op basis hiervan een goed en tactisch plan. 

Met behulp van alle eerdere data ontdek je onder andere welke kanalen en middelen het beste werken voor jouw doelstelling. Welke uitingen doen het bijvoorbeeld goed bij jouw doelgroep? Wat kost het en wat levert het op? En hoe kan je dit alles inzetten in de rest van de klantreis?

Stap 7: Optimaliseer je recruitment campagne 

Recruitment Marketing is een iteratief proces: succesvolle campagnes staan niet in steen gebeiteld. Optimaliseer jouw doelstellingen, plannen en campagnes continu. Zo kan je consistent inspelen op pullfactoren in de verschillende advertenties.

Meer weten over recruitment marketing?

Wil jij meer weten over dit onderwerp of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op via onderstaande knop en wij bellen jou terug!

Meest recente artikelen

Recruitment Automation: 5 bruikbare tips die jou vandaag nog tijd besparen!

Als recruiter ben jíj de expert in het bereiken van mensen, het enthousiasmeren van opdrachtgevers en kandidaten en zie jij de match tussen kandidaat en werkgever. Maar waarschijnlijk zijn administratieve handelingen niet echt jouw ding. Misschien vergeet je wel eens wat te noteren of heb je een hekel aan ‘dubbel’ werk?

Met recruitment automation kun je een hoop tijd besparen bijvoorbeeld door systemen met elkaar te koppelen zoals een ATS met een boekhoud programma. En dat bespaart behoorlijk wat tijd, geld en ergernissen!

Lees verder »

Eerste Hulp bij … Marketing Automation

De eerste marketing automation tools verschenen 15 jaar geleden al op de markt. Toen al waren er oplossing om taken effectiever en efficiënter uit te voeren. Toch zijn nog maar weinig mensen op de hoogte van de mogelijkheden.

Lees verder »

Het ei van Columbus

Volgens Wikipedia is ‘het ei van Columbus” een uitdrukking voor het hebben van een simpele oplossing voor een moeilijke opgave.

Lees verder »

Categorieën

Chat openen
Heb je een vraag?
Hi! Heb je een vraag? Chat met ons via WhatsApp.